404 Not Found


nginx
{"id":1665,"date":"2020-04-29T08:03:15","date_gmt":"2020-04-29T08:03:15","guid":{"rendered":"http:\/\/www.pauzalabirou.ro\/?p=1665"},"modified":"2020-04-29T08:03:19","modified_gmt":"2020-04-29T08:03:19","slug":"autonomia-tinutului-secuiesc-adoptata-tacit-de-camera-deputatilor-ce-prevede-proiectul","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/2020\/04\/29\/autonomia-tinutului-secuiesc-adoptata-tacit-de-camera-deputatilor-ce-prevede-proiectul\/","title":{"rendered":"Autonomia \u021ainutului Secuiesc, adoptat\u0103 tacit de Camera Deputa\u021bilor. Ce prevede proiectul"},"content":{"rendered":"

Proiectul prin care \u0162inutul Secuiesc devine regiune autonom\u0103 cu personalitate juridic\u0103 \u00een Rom\u00e2nia a trecut, tacit, de Camera Deputa\u021bilor. Conform ini\u021biativei legislative, limbile maghiar\u0103 \u015fi rom\u00e2n\u0103 vor fi folosite \u00een institu\u0163iile publice de cet\u0103\u0163enii domicilia\u0163i \u00een \u0162inut.<\/p>\n

Guvernul nu sus\u021bine adoptarea m\u0103surii legislative. De asemenea, a primit avize negative de la Consiliul Economic \u0219i Social (CES) \u0219i de la Consiliul Legislativ. Comisiile de specialitate din Camera Deputa\u021bilor s-au exprimat \u00eempotriva adopt\u0103rii.<\/p>\n

Deputa\u021bii Comisiei de Administra\u021bie semnaleaz\u0103 c\u0103 proiectul nu \u021bine seama de dispozi\u021biile din chiar debutul Legii fundamentale a statului, potrivit c\u0103rora \u201dRom\u00e2nia este stat na\u021bional, suveran \u0219i independent, unitar \u0219i indivizibil \u201d.<\/p>\n

\u201cStatul unitar constituie o singur\u0103 forma\u021biune statal\u0103, este el \u00eensu\u0219i, \u0219i numai el, subiect de drept interna\u021bional, presupune o unic\u0103 ordine juridic\u0103 bazat\u0103 pe o singur\u0103 Constitu\u021bie \u0219i un singur sistem de organizare prin care se exercit\u0103 cele trei puteri fundamentale – legislativ\u0103, executiv\u0103 \u015fi judec\u0103toreasc\u0103, popula\u021bia sa av\u00e2nd o singur\u0103 cet\u0103\u021benie. Legiuitorul constituant a stabilit c\u0103 Rom\u00e2nia este nu doar un stat unitar, ci \u0219i indivizibil, \u00een sensul c\u0103 el nu poate fi segmentat, nu poate face obiectul unei diviz\u0103ri, totale sau par\u021biale, cu regimuri juridice diferite\u201d, arat\u0103 raportul de respingere al Comisiei.<\/p>\n

Termenul p\u00e2n\u0103 la care trebuia dezb\u0103tut\u0103 \u0219i votat\u0103 ini\u021biativa, 25 martie, a trecut, iar parlamentarii au constatat adoptarea tacit\u0103 \u00een plenul de pe 23 aprilie.<\/p>\n

Ini\u021biatori sunt deputa\u021bii UDMR Zsolt-Istvan Biro \u015fi J\u00f3zsef-Gy\u00f6rgy Kulcsar-Terza.<\/p>\n

Ce prevede<\/h3>\n

Conform actului normativ, statutul de regiune autonom\u0103 a \u0162inutului Secuiesc poate fi desfiin\u0163at numai printr-un referendum organizat \u00een \u0162inutul Secuiesc.<\/p>\n

\u201eStatutul de Autonomie al \u0162inutului Secuiesc, adoptat prin lege, se aprob\u0103 prin referendum de c\u0103tre cet\u0103\u0163enii \u0162inutului Secuiesc\u201d, arat\u0103 proiectul de lege.<\/p>\n

Ini\u0163iatorii spun c\u0103 \u00eenfiin\u0163area regiunii autonome este o expresie a identit\u0103\u0163ii istorice a zonei \u015fi va asigura egalitatea de \u015fanse a cet\u0103\u0163enilor \u015fi protec\u0163ia identit\u0103\u0163ii na\u0163ionale maghiare.<\/p>\n

\u201eOrdinea administrativ\u0103 a \u0162inutului Secuiesc se bazeaz\u0103 pe condi\u0163iile geografice, economice, sociale \u015fi culturale, pe dezideratul istoric al popula\u0163iei acestuia privind asigurarea autonomiei. Aspira\u0163ia locuitorii regiunii la autonomie are ca obiectiv participarea democratic\u0103 a cet\u0103\u0163enilor la via\u0163a societ\u0103\u0163ii, la dezvoltarea economico-social\u0103, la sprijinirea \u015fi ocrotirea realiz\u0103rii intereselor teritoriale\u201d, potrivit ini\u0163iativei legislative a celor doi deputa\u0163i UDMR.<\/p>\n

Ace\u015ftia sus\u0163in c\u0103 autonomia comunit\u0103\u0163ii este dreptul \u015fi capacitatea efectiv\u0103 a colectivit\u0103\u0163ii majoritare autohton\u0103 a \u0163inutului istoric de a dispune de prerogativele de autoadministrare \u015fi de unele prerogative de ordin statal, \u00een scopul prelu\u0103rii sub propria ei responsabilitate \u015fi \u00een interesul \u00eentregii colectivit\u0103\u0163i, o parte important\u0103 a problemelor de interes public, \u00een conformitate cu principiul subsidiarit\u0103\u0163ii.<\/p>\n

Prin urmare, \u0162inutul Secuiesc devine o regiune autonom\u0103 cu personalitate juridic\u0103 \u00een cadrul Rom\u00e2niei.<\/p>\n

\u201eCompeten\u0163ele regiunii sunt stabilite prin prezentul statut al regiunii, de lege, sau de dreptul interna\u0163ional. Competen\u0163ele specifice ale regiunii nu pot fi puse \u00een discu\u0163ie sau limitate dec\u00e2t prin lege sau aplic\u00e2nd dreptul interna\u0163ional. Regiunea are dreptul de decizie \u015fi de gestionare \u00een domeniile care apar\u0163in competen\u0163elor sale specifice. Acest drept include adoptarea \u015fi exercitarea unei politici proprii regiunii. \u00cen limitele legii, este de dorit transferarea \u00een competen\u0163a regiunii \u015fi a unor sarcini care apar\u0163in unor competen\u0163e na\u0163ionale. Regiunea trebuie s\u0103 dispun\u0103 de mijloacele necesare realiz\u0103rii acestui scop\u201d, conform proiectului de lege.<\/p>\n

Ini\u0163iatorii specific\u0103 faptul c\u0103 autonomia regiunii \u0162inutului Secuiesc nu afecteaz\u0103 integritatea teritorial\u0103 \u015fi suveranitatea statului rom\u00e2n.<\/p>\n

Cu respectarea principiului men\u0163ionat mai sus:<\/p>\n

\u201e- Competen\u0163ele, \u00een limitele prezentului statut pot fi delegate regiunii de c\u0103tre alte nivele de administrare.
\n– Delegarea de competen\u0163\u0103 trebuie s\u0103 fie clar definit\u0103. Mijloacele materiale \u015fi financiare, care permit punerea \u00een aplicare efectiv\u0103 a acestor competen\u0163e adi\u0163ionale, trebuie s\u0103 fie asigurate \u00een mod adecvat pe parcursul actului de \u00eemputernicire.
\n– Organele \u00eens\u0103rcinate cu punerea \u00een aplicare a acestor competen\u0163e trebuie s\u0103 se bucure, at\u00e2t c\u00e2t este posibil \u015fi \u00een limitele legii, de libertatea de a-\u015fi adapta exercitarea acestora la condi\u0163iile specifice regiunii \u015fi la structurile sale organizatorice, cu o preocupare deosebit\u0103 pentru eficacitate \u015fi conform dolean\u0163elor locuitorilor regiunii\u201d, conform sursei citate.<\/p>\n

\u0162inutul Secuiesc, compus din jude\u0163ele Covasna, Harghita precum \u015fi \u201escaunul istoric Mure\u015f\u201d<\/h3>\n

Regiunea autonom\u0103 va cuprinde, potrivit proiectului de lege actualele jude\u0163e Covasna \u015fi Harghita, c\u00e2t \u015fi scaunul istoric Mure\u015f care apar\u0163ine jude\u0163ului Mure\u015f. Scaunele sunt teritorii tradi\u0163ionale secuie\u015fti.<\/p>\n

\u201ea) Scaunul K\u0107zdi (K\u0107zdisz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la T\u00e2rgu Secuiesc (K\u0107zdiv\u0103s\u00e2rhely),
\nb) Scaunul Orbai (Orbaisz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la Covasna (Kov\u017aszna)
\nc) Scaunul Sepsi (Sepsisz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la Sf\u00e2ntu Gheorghe (Sepsiszentgy\u00f4rgy)
\nd) Scaunul Ciuc (Csiksz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la Miercurea Ciuc (Csikszereda)
\ne) Scaunul Odorhei (Udvarhelysz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la Odorheiu Secuiesc (Sz\u0107kelyudvarhely)
\nf) Scaunul Gheorgheni (Gyergy\u00f3sz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la Gheorgheni (Gyergy\u00f3szentmikl\u00f3s)
\ng) Scaunul Mure\u015f (Marossz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la T\u00e2rgu Mure\u015f (Marosv\u00e2s\u0103rhely)
\nh) Scaunul Miclo\u015foara-Br\u0103du\u0163 (Mikl\u00f3sv\u0103r-Bardoc) (Mikl\u00f3sv\u0103r-Bardocsz\u0107k), care cuprinde localit\u0103\u0163ile apar\u0163in\u0103toare, av\u00e2nd re\u015fedin\u0163a la Baraolt (Bar\u00f3t)\u201d, arat\u0103 ini\u0163iativa legislativ\u0103 a deputa\u0163ilor UDMR.<\/p>\n

Un Consiliu de Autoadministrare ar urma s\u0103 exercite autonomia \u0162inutului Secuiesc<\/h3>\n

Proiectul mai arat\u0103 c\u0103 autonomia regional\u0103 este exercitat\u0103 de Consiliul de Autoadministrare, autoritate public\u0103 regional\u0103 aleas\u0103 prin vot universal, egal, direct secret \u015fi liber exprimat precum \u015fi de Comisia de Autoadministrare desemnat\u0103 de acesta.<\/p>\n

Dispozi\u0163iile men\u0163ionate anterior nu aduc atingere dreptului de a recurge la consultarea prin referendum sau orice alt\u0103 form\u0103 de participare a cet\u0103\u0163enilor la treburile publice, \u00een condi\u0163iile legii.
\nAcest Consiliul de Autoadministrare va stabili simbolurile \u0162inutului Secuiesc.<\/p>\n

\u201eStatutul de autonomie garanteaz\u0103 dreptul la folosirea liber\u0103 a drapelului \u015fi simbolului fiec\u0103rui scaun secuiesc. Prezentul Statut garanteaz\u0103 folosirea liber\u0103 a simbolurilor na\u0163iunii maghiare, precum \u015fi ale comunit\u0103\u0163ilor na\u0163ionale \u00een minoritate numeric\u0103 \u00een \u0162inutul Secuiesc. \u00cen privin\u0163a folosirii simbolurilor statului sunt valabile reglement\u0103rile legale \u00een vigoare\u201d, prevede un alt articol al proiectului de lege.<\/p>\n

\u201eConsiliul de Autoadministrare poate \u00eenfiin\u0163a, \u00een propria sa competen\u0163\u0103, organe pentru asigurarea ordinii publice, corespunz\u0103tor prevederilor legale, \u00een cazurile nereglementate \u00een Constitu\u0163ie\u201d, prevede propunerea de lege.<\/p>\n

De asemenea, Consiliul de Autoadministrare poate solicita ca Guvernul s\u0103-i atribuie sau s\u0103-i \u00eencredin\u0163eze competen\u0163e, ce nu sunt reglementate \u00een prezentul Statut de autonomie. \u00cen plus, Comisia de Autoadministrare poate dispune, \u00eenfiin\u0163a \u015fi sus\u0163ine posturi proprii de televiziune \u015fi de radio, orice mijloc de comunicare \u00een mas\u0103, care contribuie la realizarea obiectivelor sale.<\/p>\n

\u0162inutul Secuiesc ar avea un pre\u015fedinte cu mandat de patru ani<\/h3>\n

Potrivit proiectului, va fi \u015fi un pre\u015fedinte al \u0162inutului Secuiesc, precum \u015fi autorit\u0103\u0163i ale Scaunelor – Consiliul Scaunal \u015fi Pre\u015fedintele Scaunului. Va exista \u015fi un Consiliu Comunal, Consiliul Or\u0103\u015fenesc, Consiliul Municipal \u015fi primar.<\/p>\n

\u201ePre\u015fedintele \u0162inutului Secuiesc este ales de c\u0103tre cet\u0103\u0163enii \u0162inutului Secuiesc prin alegeri libere \u015fi generale, prin vot secret \u015fi direct pentru o perioad\u0103 de patru ani\u201d, conform sursei men\u0163ionate.
\nO persoan\u0103 poate avea maxim dou\u0103 mandate ca pre\u015fedinte al regiunii autonome. Pre\u015fedintele \u0162inutului Secuiesc dispune de imunitate acordat\u0103 demnitarilor. Acesta nu poate \u00eendeplini alte func\u0163ii publice sau private.<\/p>\n

Totodat\u0103, Consiliul de Autoadministrare al \u0162inutului Secuiesc poate ini\u0163ia printr-o majoritate de 2\/3 a voturilor membrilor s\u0103i eliberarea din frnc\u0163ie a pre\u015fedintelui \u0162inutului Secuiesc \u00een cazul tr\u0103d\u0103rii intereselor comunit\u0103\u0163ii din \u0162inutul Secuiesc, lez\u0103rii drepturilor \u015fi libert\u0103\u0163ilor fundamentale ale omului, ne\u00eendeplinirii obliga\u0163iilor ce decurg din prezentul Statut de autonomie.<\/p>\n

\u201e\u00cen baza mo\u0163iunii de cenzur\u0103 adoptat\u0103, Consiliul de Autoadminisfrare al \u0162inutului Secuiesc se adreseaz\u0103 Guvernului Rom\u00e2niei ca \u00een termen de 30 de zile de la data deciziei Consiliului de Autoadministrare s\u0103 dispun\u0103 organizarea alegerilor pentru finc\u0163ia de pre\u015fedinte a \u0162inutului Secuiesc. \u00cen cazul \u00een care func\u0163ia devine vacant\u0103, desemnarea noului pre\u015fedinte este valabil\u0103 pentru un mandat complet\u201d, mai indic\u0103 propunerea legislativ\u0103.<\/p>\n

De altfel, \u00een perioada limit\u0103rii temporare a exercit\u0103rii prerogativelor pre\u015fedintelui \u0162inutului Secuiesc sau \u00een cazul \u00een care func\u0163ia devine vacant\u0103, p\u00e2n\u0103 la alegerea noului pre\u015fedinte, atribu\u0163iile acestuia revin pre\u015fedintelui Consiliului de Autoadministrare, sau \u00een caz de indisponibilitate, loc\u0163iitorului acestuia.<\/p>\n

Atribu\u0163iile pre\u015fedintelui \u0162inutului Secuiesc<\/h3>\n

Pre\u015fedintele \u0162inutului Secuiesc poate propune Guvernului Rom\u00e2niei data desf\u0103\u015fur\u0103rii alegerilor ordinare \u015fi extraordinare organizate pe teritoriul regiunii. Acesta poate solicita Cur\u0163ii Constitu\u0163ionale control prealabil la proiecte de decizii \u015fi actele normative emisi de Consiliul de Autoadministrare.<\/p>\n

El mai poate ini\u0163ia referendum, \u00een urma consult\u0103rii Consiliului de Autoadministrare, privind problemele fundamentale ale regiunii, \u00een conformitate cu Legea nr. 3\/2000 privind organizarea referendumului la nivel local.<\/p>\n

Limba maghiar\u0103, recunoscut\u0103 ca limb\u0103 oficial\u0103 a regiunii<\/h3>\n

\u201e\u00cen \u0162inutul Secuiesc limba maghiar\u0103 are acela\u015fi statut ca \u015fi limba oficial\u0103 a statului. To\u0163i cet\u0103\u0163enii domicilia\u0163i sau reziden\u0163i \u00een \u0162inutul Secuiesc au dreptul s\u0103 foloseasc\u0103 ambele limbi \u00een condi\u0163ii egale, \u00een via\u0163a privat\u0103 \u015fi cea public\u0103, inclusiv \u00een cadrul institu\u0163iilor publice, precum \u015fi \u00een fa\u0163a autorit\u0103\u0163ilor publice, at\u00e2t oral c\u00e2t \u015fi \u00een scris\u201d, conform proiectului de lege.<\/p>\n

De asemenea, autorit\u0103\u0163ile regiunii autonome, a scaunelor secuie\u015fti apar\u0163in\u0103toare \u015fi autorit\u0103\u0163ile administra\u0163iei publice locale vor asigura folosirea oficial\u0103 \u015fi fireasc\u0103 a ambelor limbi, adopt\u00e2nd reglement\u0103rile necesare pentru cunoa\u015fterea acestora, cre\u00e2nd toate condi\u0163iile care garanteaz\u0103 egalitatea lor deplin\u0103.<\/p>\n

\u201e\u00cen acele localit\u0103\u0163i ale regiunii autonome \u00een care cet\u0103\u0163enii apar\u0163in\u00e2nd altor comunit\u0103\u0163i na\u0163ionale, etnice, lingvistice cu domiciliu stabil \u00een acele localit\u0103\u0163i sunt \u00een minoritate numeric\u0103 dar dep\u0103\u015fesc o sut\u0103 \u00een comun\u0103, o mie \u00een ora\u015f, cinci mii \u00een municipiu, zece mii la nivelul scaunului, limba acestor comunit\u0103\u0163i beneficiaz\u0103 de acela\u015fi statut ca \u015fi limba oficial\u0103 a statului \u00een fa\u0163a unit\u0103\u0163ilor administrative respective\u201d, mai prevede propunerea legislativ\u0103.<\/p>\n

Totodat\u0103, conform proiectului de lege, persoanele fizice, organiza\u0163iile \u015fi societ\u0103\u0163ile au dreptul de a \u00eenfiin\u0163a institu\u0163ii de \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2nt particular \u00een limba matern\u0103 a comunit\u0103\u0163ilor, iar cultele religioase au dreptul la \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2nt confesional \u00een limba enoria\u015filor.<\/p>\n

\u201e\u00cenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2ntul de stat \u015fi confesional \u00een limba matern\u0103 este finan\u0163at de la bugetul de stat \u015fi \u00een mod propor\u0163ional de la bugetul autorit\u0103\u0163ilor administra\u0163iilor publice locale, iar \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2ntul particular este sprijinit de stat. Limba de \u015fcolarizare a minorilor este hot\u0103r\u00e2t\u0103 de p\u0103rin\u0163ii sau tutorele legal al acestora\u201d, explic\u0103 ini\u0163iatorii \u00een propunerea de lege.<\/p>\n

\u00cen institu\u0163iile de \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2nt \u015fi educa\u0163ie \u00een limba matern\u0103 a cet\u0103\u0163enilor \u0162inutului Secuiesc, trebuie asigurat\u0103 predarea istoriei comunit\u0103\u0163ilor na\u0163ionale, – etnice \u015fi -lingvistice, precum \u015fi a istoriei, geografiei \u015fi etnografiei na\u0163iunii-mam\u0103 a acestora, cunoa\u015fterea tradi\u0163iilor \u015fi valorilor culturale.<\/p>\n

\u00cen institu\u0163iile de \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2nt \u015fi educa\u0163ie cu limba de predare maghiar\u0103 trebuie asigurat\u0103 posibilitatea \u00eensu\u015firii limbii rom\u00e2ne.<\/p>\n

\u00cen \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2ntul elementar, mediu \u015fi liceal cu limba de predare maghiar\u0103, \u00een vederea asigur\u0103rii \u00eensu\u015firii c\u00e2t mai temeinice a limbii rom\u00e2ne, disciplina de limba \u015fi literatura rom\u00e2n\u0103 este predat\u0103 dup\u0103 programe \u015fi manuale speciale.<\/p>\n

\u201e\u00cen \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2ntul profesional desf\u0103\u015furat \u00eentr-o alt\u0103 limb\u0103 dec\u00e2t limba oficial\u0103 a statului, \u00eensu\u015firea termenilor de specialitate \u00een limba rom\u00e2n\u0103 trebuie asigurat\u0103. \u00cen unit\u0103\u0163ile de \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2nt respectiv \u00een cazul cursurilor de perfec\u0163ionare din \u0162inutul Secuiesc, examenele de admitere \u015fi finale pot fi \u0163inute \u00een limba matern\u0103\u201d, precizeaz\u0103 sursa amintit\u0103.<\/p>\n

Posibilitatea de angajare a profesorilor din str\u0103in\u0103tate \u00een institu\u0163iile de \u00eenv\u0103\u0163\u0103m\u00e2nt \u00een limba matern\u0103 este garantat\u0103, mai explic\u0103 proiectului de lege.<\/p>\n

\u00cen \u0162inutul Secuiesc, folosirea limbii materne este garantat\u0103:<\/strong><\/p>\n

a) \u00een domeniul cultural;
\nb) \u00een domeniul crea\u0163iei artistice, al criticii de art\u0103, cercet\u0103rii \u015fi literaturii de specialitate;
\nc) \u00een domeniul traducerii, sincroniz\u0103rii, subtitr\u0103rii;
\nd) \u00een domeniul populariz\u0103rii culturilor na\u0163ionale specifice;
\ne) \u00een toate domeniile de informare \u00een mas\u0103.<\/p>\n

\u201e\u00cen scopul folosirii ne\u00eengr\u0103dite a limbii materne \u00een administra\u0163ia public\u0103 local\u0103 \u015fi regional\u0103, vor fi numite, respectiv angajate persoane care cunosc limba comunit\u0103\u0163ilor na\u0163ionale, etnice, lingvistice din regiune, respectiv care apar\u0163in acestor comunit\u0103\u0163i, respect\u00e2nd raportul dintre na\u0163ionalit\u0103\u0163i rezultat \u00een urma ultimului recens\u0103m\u00e2nt\u201d, mai prevede ini\u0163iativa.<\/p>\n

De asemenea, cet\u0103\u0163enii \u0162inutului Secuiesc au dreptul de a-\u015fi folosi limba matern\u0103 \u00een fa\u0163a organelor judec\u0103tore\u015fti.<\/p>\n

Prefectul face leg\u0103tura \u00eentre stat \u015fi regiunea autonom\u0103<\/h3>\n

Guvernul nume\u015fte prefectul care vegheaz\u0103 asupra respect\u0103rii legalit\u0103\u0163ii \u00een regiune. \u00cen cazul unor divergen\u0163e dintre Regiune \u015fi Guvern, prefectul are competen\u0163a de mediere.<\/p>\n

\u201eLegile \u015fi ordonan\u0163ele precum \u015fi alte acte normative emise de c\u0103tre Parlamentul Rom\u00e2niei \u015fi de c\u0103tre Guvernul Rom\u00e2niei, care au reglement\u0103ri valabile \u015fi \u00een \u0162inutul Secuiesc, pot fi adaptate de Consiliul de Autoadministrare, iar prinfr-o hot\u0103r\u00e2re luat\u0103 cu o majoritate de 2\/3 a membrilor, Consiliul de Autoadministrare \u00ee\u015fi poate exercita dreptul de a solicita rediscutarea actelor normative \u00een cauz\u0103\u201d, potrivit sursei citate.<\/p>\n

Deciziile \u0162inutului Secuiesc sunt controlate din punct de vedere al constitu\u0163ionalit\u0103\u0163ii de c\u0103tre Curtea Constitu\u0163ional\u0103.<\/p>\n

Proiectul de lege a fost \u00eenaintat Senatului, care este decizional \u00een acest caz.<\/strong><\/p>\n

Redactor: Alexandru Costea. Sursa: digi24.ro<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Proiectul prin care \u0162inutul Secuiesc devine regiune autonom\u0103 cu personalitate<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":1666,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_jetpack_memberships_contains_paid_content":false,"footnotes":"","jetpack_publicize_message":"","jetpack_publicize_feature_enabled":true,"jetpack_social_post_already_shared":true,"jetpack_social_options":{"image_generator_settings":{"template":"highway","enabled":false}}},"categories":[41],"tags":[1525,1527,1528,1524,1526,1523,1529,1532,1531,1530],"jetpack_publicize_connections":[],"jetpack_sharing_enabled":true,"jetpack_featured_media_url":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-content\/uploads\/2020\/04\/tinut-1024x576-1.jpg","jetpack_shortlink":"https:\/\/wp.me\/pboNaS-qR","_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1665"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=1665"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1665\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":1667,"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/1665\/revisions\/1667"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media\/1666"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=1665"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=1665"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.pauzalabirou.ro\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=1665"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}